Palvelumme

Joogatunnit

Joogaa voi tehdä lukuisilla eri tavoilla. Joogaharjoitus voi olla fyysiseen harjoittelemiseen tai palautumiseen keskittyvää, tai se voi sisältää vahvemmin mieltä rauhoittavia tai avaavia elementtejä. Perinteisellä fyysisellä asanaharjoituksella (jooga-asentoharjoituksella) voidaan nostattaa sykettä tai vaihtoehtoisesti palautella rankemman treenin päätteeksi ja keskittyä esimerkiksi liikkuvuuden huoltamiseen tai stressin vähentämiseen – joogatuntimme toteutetaan aina asiakkaiden toiveiden mukaan!

Joogan tyylisuuntauksia on useita. Opetamme hathajoogaa, yinjoogaa ja joogaflowta. Filosofiamme on, että jokainen päivä ja sen myötä tulevat tarpeet ovat erilaisia, ja jokaiseen harjoitukseen lähdetään yksilöllisistä lähtökohdista lempeän uteliaasti. Tyylisuuntien kuvaukset löydät tämän sivun alareunasta.

Asanaharjoitusta voi yhdistellä tyylisuunnasta riippumatta erilaisiin meditaatio- tai rentoutusharjoituksiin. Löydät myös näiden kuvaukset tältä sivulta.

Palvelumme ovat toteutettavissa myös onlinessa!

Tyhy, tyky, polttarit, yksittäiset tunnit

Voit tilata kauttamme erilaiset työhyvinvointipäivien joogatunnit, polttarijoogat tai muut yksittäiset joogatunnit erilaisiin kokoontumisiin ja tapahtumiin! Erikoisuutenamme toteutamme myös mielellämme esimerkiksi miesporukoille suunnattuja joogia/äijäjoogaa.

Yksittäisten tuntien kesto määräytyy asiakkaan toiveiden mukaan, useimmiten noin 45 – 120 minuuttia.

Työpajat

Joogatyöpaja on yleensä kestoltaan varsinaista joogatuntia hieman pidempi, ja siellä usein syvennytään johonkin tiettyyn teemaan tarkemmin. Esimerkkejä työpajan aiheista voivat olla esimerkiksi akrobaattiset asanat, lantion alue, taaksetaivutukset jne. Työpaja sisältää monesti myös enemmän vuorovaikutusta kuin joogatunti. Kesto asiakkaan toiveiden mukaan noin 2 – 3 tuntia.

Lyhytkurssit

Kauttamme voit tilata toiveittesi mukaisen joogan lyhytkurssin esimerkiksi jollekin tietylle kohderyhmälle. Suosittuja lyhytkurssien teemoja ovat usein esimerkiksi stressin hallinnan työkaluihin, selän hyvinvointiin, lajiharjoittelun tukemiseen liittyvät aiheet tai aloittelijoille suunnatut lyhytkurssit.

Lyhytkurssi on lyhyempi kuin normaali liikuntasalin kausi, mutta kesto voidaan sovittaa asiakkaan toiveiden ja budjetin mukaisesti. Monesti lyhytkurssit ovat noin 4 – 8 kerran kursseja siten, että yhden harjoituskerran kesto on 30 – 75 minuuttia.

Retriitit

Joogaretriitti on pieni pako arjesta: retriitit tarjoavat sinulle tilaisuuden sukeltaa arjesta pakoon joogakuplaan keskittymään omaan hyvinvointiisi. Retriitin kesto voi olla joistakin tunneista useisiin päiviin. Joogan lisäksi retriiteillä voi hyvin olla muutakin valittuun teemaan sopivaa, joogaharjoitusta ja muuta teemaa yhdistelevää tekemistä.

Ohjattu rentoutus (myös jooganidra)

Ohjattu rentoutus on meditaatiota vapaampi tietoisuutta ja läsnäoloa kehittävä harjoitus. Tavoitteena on päästää hetkeksi irti ympäröivän maailman vaatimuksista ja kontrolloimisesta, ottaa hetki aikaa itselle ja antaa parasympaattiselle hermostolle aikaa aktivoitua eli tukea palautumistamme ja hyvinvointiamme.

Erityisesti informaatioaikakautena tietoinen mielemme joutuu jatkuvien ärsykkeiden ja pommituksen kohteeksi, ja monelle irti päästäminen, rentoutuminen ja meditaatio voi tuntua erittäin haastavalta. Silti aivomme tarvitsevat lepoa. Ohjattu rentoutusharjoitus on hyvä tapa lähteä harjoittelemaan tietoisen mielen lepäämisen mahdollisuutta.

Ohjattu meditaatio

Meditaatioharjoituksen tarkoituksena on oppia tiedostamaan oman mielen liikkeet ilman, että niihin jää kiinni tai samaistuu. Lopullisena tarkoituksena on perinteisesti pidetty tietoisen mielen toimintojen sammuttamista. Ohjattu meditaatio on monesti helppo tapa aloittaa mindfulness- ja meditaatioharjoittelu, sillä ohjaajan äänen seuraaminen monesti helpottaa nykyhetkeen ankkuroitumista ja tietoisen mielen toiminnoista irtaantumista.

Joogan erilaisia tyylisuuntauksia

Voit myös esittää toiveesi, millaisen joogatyylin ympärille haluat rakentaa toivomasi harjoituksen! Kauttamme voit tilata fyysisesti haastavia tunteja, palauttavia tunteja, lajiharjoittelua tukevia tunteja, erityisesti esimerkiksi stressin lieventämiseen suunnattuja tunteja jne. Kerro rohkeasti mitä etsit, me autamme!

Heartful hatha (hathajooga)

Hathajooga voidaan yhdeltä kantilta ymmärtää ”rauhallisena perusjoogana” tai laajemmin ajateltuna asanaharjoituksena yleisesti. Hathajoogaharjoitusta voidaan teemoittaa ja rakentaa monella eri tavalla. Erona flow-harjoitukselle tai esimerkiksi astangajoogalle, hathassa ei sidota eri asanoita vahvasti hengityksellä toisiinsa, vaan harjoituksen eri vaiheiden ja asanoiden yhdisteleminen on vapaampaa. Hathajoogaa on helppo varioida asiakkaan tarpeisiin ja tasoihin nähden. Lisäksi siitä on helppo aloittaa joogaharjoittelu, mutta toisaalta se voi tarjota myös kokeneemmallekin joogaajalle uusia elämyksiä.

Heartful hatha-joogaharjoitus on dynaamisen lempeä harjoitus, jossa kehoa vahvistavat ja palauttavat fyysiset asanaharjoitukset sekä mieltä kirkastavat hengitys- ja meditaatioharjoitukset kietoutuvat yhteen.

Heartful Flow (flowjooga)

Flowjoogaharjoituksessa asanat ja niistä toisiinsa siirtyminen sidotaan hengityksen rytmillä yhteen. Tästä syntyy koko ajan eteenpäin virtaava harjoitus, mitä nimitys flow kuvaa. Tyypillisin ja tutuin flow-harjoitus voi yksinkertaisimmillaan olla klassisen aurinkotervehdyksen toistaminen.

Heartful flow-harjoituksessa otamme erityisesti huomioon siirtymät ja liikumme jopa hitaastikin asanasta toiseen. Hitaus ei aina tarkoita helppoutta: monesta slow flow -tunnista saadaan itseasiassa fyysisesti hyvinkin haastavia! Flow-harjoituksessa eri asanoita voidaan hyvin varioida harjoittelijoiden tarpeisiin, mutta tunnin osallistujien olisi hyvä olla suunnilleen saman tasoisia joogeja, jotta tämä voidaan huomioida mahdollisimman hyvin tunnin suunnittelussa.

Heartful flow-joogaharjoituksessa voimme haastaa itseämme lempeästi, yhdistäen liikkeen ja hengityksen.

Heartful yin (yin-jooga)

Yin-jooga on syntynyt alunperin vastapainoksi aktiiviselle ja raskaalle liikunnalle ja siitä palautumiseen. Yin-joogan ja restoratiivisen (palauttavan) joogan ero tänä päivänä on hyvin pieni. Tyypillistä yinille on sisäänpäin kääntynyt, meditatiivinenkin harjoitus, jossa pysytään useita minuutteja yhdessä asennossa. Asennot voivat olla tarvittaessa tuettuja erilaisin apuvälinein. Yin-joogaharjoitus sopii hyvin monenlaisille ihmisille, sitä voidaan helposti varioida asiakkaan tarpeisiin sopivaksi tämän hetkisen tilanteen mukaan.

Heartful yin on kokonaisvaltaisen lempeä joogaharjoitus, jossa kehoa linjaavat ja hitaasti palauttavat asanaharjoitukset sekä mieltä kirkastavat hengitys- ja meditaatioharjoitukset kietoutuvat yhteen. Heartful yin-harjoituksessa lähestymme itseä ja omaa joogaharjoitusta itsemyötätunnon kautta.